For donations Click Here

Names in Prayer

1) What is the proper way to pray for one’s children in terms of Reuven ben Yaakov do you add your own name?
2) If one is praying for someone who is healthy do we add their father or mother’s name (Reuven ben Yaakov or Reuven ben Leah)? If you have sources it’d be appreciated.

Answer:

When praying for someone living, including your children, the mother’s name should be used.

When praying for the deceased there are varying customs, as there are on how to write the name on a tombstone. Some authorities quote that generally, Ashkenazim in this regard use the father’s name, while Sefrdim use the mother’s name posthumously as well.

 

:מקורות וביאורים

מקור דבר זה שמתפללין בשם אמו של אדם, מקורו הוא בזוהר הקדוש פרשת לך לך [דף פד] ששם מביא ממה שדוד המלך הזכיר אמו בתפילתו, “הושיעה בן אמתך” שצריך להזכיר שם האם. . והטעם לזה מבואר שם דשם האם הוא בירור יותר חזק שאמו הוא ודאי ואילו אביו הוא רק חזקה שהוא אביו. וענין זה שצריך לברר תפילתו מה שאפשר הוזכר בזוהר גם בפרשת בשלח לבאר למה יעקב אמר מיד אחי מיד עשו. והובא בשערי תשובה סימן קי”ט בשם הפר”ח. וכן ביאר המהרש”ל בשבת סו: בחכמת שלמה.

ודבר זה שמזכירין שם אמו מבואר בגמרא גם בברכות נה:, ועי”ש בספר בן יהוידע שמביא טעם הנ”ל שהוא לברר התפילה יותר והוא חולק עליו דהלא זה מוציא לעז על האב לומר שאין לנו ודאות שהוא האב. ולכן הוא ביאר דטעם שמזכירין האם הוא משום שבדרך כלל על האם יש פחות קטרוג משמים, דהלא היא לא נתפסת על עון ביטול תורה, ולכן יש להזכירה יותר בתפילה. וצ”ע שלא הזכיר דברי הזוהר הנ”ל.

ומ”מ מבואר שבפילה מזכירין שם האם, ואינו מיירי בתפילה על חולה דווקא אלא על כל תפילה בכללות. וכל זה הוא בתפילה על החיים. אבל בתפילה על המתים, עי’ בספר סוכת שלום [גוטמאכר, סימן ה’] שאז יש להתפלל בשם האב שנפש הבן קשורה יחד עם נפש האב. ועי’ בספר גשר החיים [חלק א’ פרק לא’ סעיף ב’ אות י’] שמביא בזה מנהגים שונים, ושבני אשכנז משכירים במיתה שם האב, ואילו בני ספרד מזכירין גם אז שם האם, ונהרא נהרא ופשטיה. ועי’ בשו”ת בצל החכמה ג’-צא’ מש”כ בזה. וע”ע בשו”ת לבושי מרדכי יו”ד תנינא סימן קמ”ט.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *