For donations Click Here

Maaser for care of gravesite?

Question:

Rabbi, please tell me if I am allowed to use my maaser money for the upkeep of my husband’s grave (which I would pay to the cemetery).

 

Answer:

Thank you for your question.

Maaser money should not be used to pay for the upkeep of a grave. This is because it is not considered a need of the niftar. As a side point, as a dedicated wife and a person that wants the best for your husband’s soul, it would be more of a help for you to give that money to help support poor people learning torah.

Best wishes

Sources:

שו”ת אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן נ”ז “ומה שאין עושין נפש לצדיקים הוא שמצד כבוד המת ליכא עניין לזה. דהא איירי בשקלים שם לענין מותר ממה שגבו לצורך עני המת, שרבי נתן אמר דבונין לו נפש על קברו, שאף שלצורך בנין נפש לא היו גובין מאינשי בתחילה, מ”מ לאחר שהוצרכו לגבות בעד צורך קבורתו – וגבו יותר מהצורך למה שמוכרח להקבורה – בונין גם נפש על קברו. ועל זה מביא בירושלמי דתניא דרשב”ג אומר אין עושין נפשות לצדיקים. שלכן אם היה העני המת שגבו לקבורתו צדיק, לא יבנו נפש על קברו אף כשיהיה מותר. ואף אם איכא צורך לאינשי אחריני שרוצין לידע את קברו כדי לילך לבקרו, ואם היה צדיק שראוי שגם אחרים שאינם קרוביו יבואו לבקרו ולהתפלל שם שבזכותו יעזור השי”ת להם, אין זה ענין השייך להמת ואין לגבות זה מעלמא מדין צדקה, אלא רק האינשי דרוצים בזה יבנו הנפש משלהם ולא ממעות צדקה”.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *