For donations Click Here

Havdala Tisha B’Av nidcheh

Question:

If one is making havdala for his wife this year on tisha b’av on Sunday afternoon on chamar medina (and she will drink the chamar medina):
1) Who makes the bracha of shehakol?
2) Does the man repeat havdala on motzei tisha b’av?

Thank you

 

Answer:

  • When making havdalah on chamar medina, the halachos are the same as when making it in grape juice or wine. The bracha is a part of the havdalah and therefore even though the person saying it isn’t drinking, since it is considered a birkas hamitzvos, one may say the bracha even though he isn’t drinking from the cup.
  • The husband does not repeat havdalah because essentially he is making havdalah for himself and his wife, but since he can’t drink it, his wife is.

Hatzlocha

Sources:

 

שו”ת שבט הלוי חלק ח סימן קכט “ואשר שאל בחכמה בענין הבדלה בט”ב שחל בשבת אם ביום א’ שמתענים בו והחולה שאוכל מבדיל לעצמו אם יכול הבריא להבדיל ולהוציא את החולה אם נקרא בר חיובא באותו יום, הנה למעשה פשיטא דנקרא בר חיובא והרגשתי מיד בדברי שע”ת שבסי’ תקנ”ו שהעיר גם כב’ דהחולה יכול להוציא הבריא הרי דנקרא הבריא בגדר בן חיובא היום לצאת וה”ה להיפך אם הבריא מברך”. וכן בצי”א חיד ס’ מד “השתא שנת תשל”ח שחל תשעה באב במוצאי שבת נשאלתי על ידי המקדש ומבדיל בביה”ח אם יכול לעשות הבדלה במוצאי שבת זה לחולים שצריכים לאכול ולא יכולים להבדיל לעצמם והספק שלו היה היות והוא אינו יכול להבדיל עבור עצמו אם נחשב בר חיובא להוציא אחרים. והשבתי לי שיכול שפיר להבדיל עבורם דנקרא שפיר בר חיובא וזה שאינו יכול להבדיל עבורו הוא רק כמאן דפומיה הוא דכאיב ליה וברגע שיורד ממנו עיכוב זה דהיינו במוצאי ט”ב הא מסקינן בסי’ תקנ”ו שצריך אז להבדיל על הכוס כך נהגינו למעשה ולמעשה היה יכול להבדיל לעצמו אפילו במוצש”ק ולתת למיטעם לתינוק ורק לא עבריינן כן מכח טעמא אחרינא והיינו משום דילמא אתי התינוק למיסרך שישתה אף לכשיגדל”. וכן בשו”ת משנה הלכות חלק ז סימן לט “וגדולה מזו אני אומר דבאשה שיש לה בעל או בתולה והיא בבית אביה נראה לפענ”ד שהנכון שהבעל או האב יבדיל על הכוס בשביל האשה וממילא יוצא גם הוא וביתו בה בהבדלה והוא שהרי היכי דהוא בעצמו לא הבדיל לכ”ע חייב להבדיל ומוציא את אשתו אלא שהכא אינו יכול להבדיל לעצמו מפני שאינו יכול לשתות מן הכוס. אמנם כל זה היכי דאין לו מי שישתה הכוס אבל בדידן כיון דהאשה חולה ומותרת לשתות הכוס כה”ג יכול הבעל להבדיל מוצ”ש לכ”ע והאשה תשתה הכוס”.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *