For donations Click Here

Wearing Stockings

Question:

Hi. my wife was wondering if we could get the מ”מ on the חיוב of wearing stockings?
Kol Tuv

Answer:

 

Here are some mareh mekomos.

 

משנה ברורה סימן עה ס”ק ב

(ב) לכסותו – אבל פניה וידיה כפי המנהג שדרך להיות מגולה באותו מקום וכן בפרסות רגל עד השוק [והוא עד המקום שנקרא קניא בל”א] במקום שדרכן לילך יחף מותר לקרות כנגדו שכיון שרגיל בהן אינו בא לידי הרהור ובמקום שדרכן לכסות שיעורן טפח כמו שאר גוף האשה אבל זרועותיה ושוקה אפילו רגילין לילך מגולה כדרך הפרוצות אסור:

ובאמת יש בזה מחלוקת עד איפה הוא הברך ויש בזה כמה ראיות מפסוקים ומשניות ע’ ס’ ואת צנואים חכמה ח”א מאמר ג’ שמביא כל הראיות. למעשה כתב במקיר חיים סימן ע”ה ס”ק א’ שהשוק הוא עד חלק התחתון של הרגל. אמנם הפרי מגדים סימן ע”ה במשבצות סוף ס”ק א’, וכ”פ במ”ב וכן באגרות משה אבה”ע ח”ד ס’ ק’ אות ו’ שהשוק הוא עד הקנ”יי. וכן המביא בס’ לבושה של תורה ס’ מ”ט-א מכמה אחרונים  כגון התורח חיים להגאון ר’ תיים סופר מפעסט סי’ ע”ה רס”ק ב’, וכן מר’ אהרן ור’ שניאור טקולר זצ”ל, וכן מבואר שו”ת שלמת תיים בדפוס החדש בסי’ ס”ו ובדפוס הישן ח”ד סי’ י”ז, וכן ^ בספר מלבושי כבוד עמוד ס דכן היא דעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל, ואומר ר’ פאלק זצ”ל שכן דמע ממנו אישית,  וכן מבכתב מר’ מ. קליין זצ”ל בס’ מלבושי כבוד עמ’ ס’, וע”ש לבושה של תורה מ”ט-ד שכן הוא דעת רש”ז זצ”ל, וע’ בחזון איש או”ח ס’ ט”ז-ח דן באריכות בהגדרת השוק בתחילה הביא ראייות להחמיר ולאחר מכן הביא ראייות לשיטת הפרי מגדים שמיקל וסיים “וקשה להכריע בדבר”. וע’ שבה”ל ח”א ס’ א’ שחולק על המ”ב וגם כ’ שמה שהמ”ב המביא מחיי”א ופמ”ג שאינו כך ע’ לבושה של תורה שם שמישב קושיותיו.

ואםהשוק הוא למעלה מהברך וכמו המ”ב, ע’ ס’ כבודה בת מלך עמ’ קל”ב שזה אסור לכו”א וע”ש הערה 28* וז”ל “עכ”ז נראה ברור דהיות וכבר קיבלו עלייהו נשי אחב”י דזמננו ללכת עכ”פ בגרבים שקופים הללו שוב נחשב שמקפידות לכסות הרגל למטה מן הברך עכ”פ בכיסוי גרוע הזה שאז הדין לכו”ע שאסור לשום אשה לשנות כנ”ל הערה ולצאת בלי גרבים כלל או בפוזמקאות אפילו עבים שאינן מגיעים עד השמלה ובמילא משיירים  מקצת בשר מגולה וי”א דאיסורו מה”ת ראה לעיל הערה וראה דברי החזו”א לעיל הערה”. וע’ לבושה של תורה ס’ מ”ט –י”א שמביא מס’ חוקת ישראל במילואים לס’ ה’ עמוד קכ”ז וז”ל “אודות גרבי ניילון לבנוח דברתי עם גדול הדור בעל חזון איש זצ”ל …ואמר הגאון כי דרך העולם לילך בגרביים ומה שהפרוצות הולכות יחף לא נקרא מקום שדרכן לגלות ולכן אסורה בת ישראל ללכת יתן לכל הדיעות וגרבי ניילון שנראית הרגל מתוכו הרי הוא כיחף ממש”‘ עכ”ל. וע’ בערה”ש ס’ ע”ה –ז שבזמנו כולם הלכו בלי כיסוי הראש, שהתיר לברך לפני נשים האלו בסברה שכיון שדרכן להיות כך שאין זה גורם הרהור. והפוסקים חלקו עליו ע’ מ”ב ס’ ע”ה ס”ק י’ וחזו”א ס’ ט”ז סס”ק ח’, ושאר הפוסקים.

  במנחת שלמה חלק ג’ סימן ק”ג ס”ק ט”ו עמ’ כ”ה, “לענין שוק ידוע שיש סוברים שזה רק הירך אבל רבו החולקים על זה ולכן צריכים ודאי להקפיד לא לצאת לרחוב בלי גרביים אבל אין לגעור במקום שההמון הפשוט לא מקפיד על כך אך אין להתחשב כלל עם מנהג נשים שאינן זהירות גם במה שפשוט ואסור לכל הדעות”.

 ע’ לבושה של תורה עמ’ ש”ע “דכתב הרא”ש בברכות כ”ד והובא בשו”ע אוח סי’ ע”ה סע’ א’ כל שנתקבל כמנהג הכשרות בדור לכסות נעשה מזה חובה על כל הנשים והבתולות לכסות.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *