For donations Click Here

Habitually turning on a light on Shabbos when half asleep

Question:

I saw posted that somebody who habitually turns a bathroom light off on Shabbos is considered a Shogeg. What would be the Halacha if someone wakes up in middle of the night and remembers that it is Shabbos and goes to the bathroom and turns on the light without realizing that he is doing a Melacha because he is half asleep? I know that forgetting the Halacha that something is a Melacha is also considered a Shogeg, but is it any different in this case because he is not fully awake and lacking the alertness to apply the halacha to his habitual action? In this case he is “Nim Velo Nim, Tir Vlo Tir” and if he would be asked if it is permitted to turn on the light he would be more awake and answer that it is a Melacha.

 

Answer:

Hello,

See sources regarding this question, as a number of poskim still consider it to be a shogeg and others say it is misasek.

Best wishes

Sources:

פאת שדך (ח”א סי’ מ”ד) – “דתרי גווני ישן נינהו מתנמנם ונרדם. המתנמנם כל מה שעשה עשוי (אלא שאין לו כוונה כגון בפסוק ראשון של שמע וכדומה), והנרדם אע”פ שהוא רואה ומדבר ונזכר אח”כ במעשיו, כל שאינו יודע בשעת מעשה מה מעשיו לא עשה ולא כלום לענין כל דיני התורה”.

ב)  שבט הקהתי (קובץ הישר והטוב ח”ג עמ’ רנ”ז) – “מי שהדליק האור בשבת כשהיה מנומנם האם צריך כפרה ע”ז, כמו במחלל שבת עי’ או”ח סי’ של”ד סעיף כ”ו … אם רק נתנמנם ולא נרדם דינו כמו שהוא ער ולא ישן … ולפי”ז כשעשה מלאכה בשבת כשהיה בגדר של מתנמנם צריך כפרה. ואפשר אם אינו זוכר דעכשיו שבת תו הוי בגדר של נרדם דהוי כשינה, אך י”ל כיון שהולך ועושה הוי כמי שער דאז קורא לי’ ועני ורק שוכח שהיום שבת דהוי בגדר להדורי סברה שאינו יכול, וא”כ הוי בגדר שוגג וצריך כפרה. היוצא מהנ”ל: א. עשה עבירה כשהוא ישן ממש דינו כאונס, וכשכור שהגיע לשכרותו של לוט, ואין צריך כפרה. ב. אבל עשה עבירה כשהוא מנומנם, ובפרט כשעומד באמצע הלילה והולך דאז הוא במצב של מתנמנם דאז אם קורין לו עונה, ואע”ג דלא ידע להשיב סברא וטעם דינו כער, וצריך כפרה. ואם זוכר ששבת היום, מסתבר דדינו כשוגג ששכח שהיום שבת והוי כשיכור שלא הגיע לשכרותו של לוט דדינו כפקח, אבל גרע משיכור, דשיכור דינו כפקח לכל דבר כדאי’ בעירובין שם, ואם עשה עבירה הוי כמזיד, אבל המנמנם דינו כשוגג אם אינו זוכר ששבת היום, ואם עבר עבירה שיש בו מיתה ממיתין אותו, עי’ עירובין ס”ד ע”א וקניינו קנין. כן נראה לענ”ד”.

נשמת שבת (סי’ של”ד אות קל”ח) – “באמצע הלילה הוצרך לנקביו וכשנכנס לבית הכסא בעוד חבלי שינה על עפעפיו בלא כוונה הדליק הנר העלעקטערי (או כיבהו) אי בעי כפרה. תשובה – אם ידע מה שעשה אלא שעדיין לא היה מיושב בדעתו לזכור שהיום שבת בעי כפרה גמורה, אבל אם לא ידע כלל מה שעושה אי”צ כפרה”.

הגריש”א זצ”ל (שבות יצחק חי”ב עמ’ נ”ב אות א’) – “מי שקם משנתו ולחץ על מתג החשמל, הרי זה מעשה בשוגג ולא מתעסק, אע”פ שהיה רדום ולא שם לבו למעשיו כל כך”.

נתיבות שלום (סי’ כ”ב אות א’) – “דמי שעשה מלאכה מתוך שינה, אף שעשאה בצורה נכונה ומחושבת מ”מ הוי כמתעסק א”נ כאונס. וכגון שעקצו פרעוש והכה בו בכונה מתוך שינה”.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *