For donations Click Here

Lo tischonem – Tripadvisor review

Question:

Hello, If I had a positive experience staying in a non-jewish hotel, would there be an issue of lo tischonen to leave a positive review for them on tripadvisor or google?
I would get no benefit from leaving the review and would not make a kiddush hashem being they wouldn’t know who I am. \
The reason to leave the positive review would be.
1- Hakoras hatov for the good service they provided.
2- In order that others (Jewisn and non jewish) would know it’s a good place to stay.
Thank you!

 

Answer:

Hello,

As you write, it is permitted to write a positive report, since your intention is for the benefit of other customers. Additionally it will encourage the hotel’s staff to give other people good service.

Best wishes

Sources:

עי’ בשו”ת ישא יוסף להגר”י אפרתי חלק ב’ (סימן כ”ח) שנשאל האם מותר לשלוח מכתב תודה לחברה, ובה שבחים על התנהגותו הטובה של עובד נכרי שלה, או שהדבר אסור משום לא תחנם. והשיב דהנה בשו”ת הרשב”א חלק א’ סימן ס”ח כתב דכל האיסור בנתינת מתנה דיליף מהאי קרא דלא תחנם הוא דוקא בחנם, אבל אם יש לנותן איזו סיבה, כגון במקום שיש לו תקוה שיעזרנו הגוי באיזה דבר בעתיד, או שיתן לו איזה דבר הרי זה מותר שאין זו מתנת חנם, עיי”ש. ומבואר דכאשר הנותן מצפה לקבל איזה טובת הנאה מן הנכרי מותר לתת לו מתנה דבכה”ג לא חשיבא מתנת חינם, אלא חשיב כמכירה, שהרי עתיד לקבל מן הנכרי תמורה על מה שנתן לו. ולכאורה פשוט דבשבח הנכרי נמי כן שאם כוונתו בזה שמספר בשבחו היא רק בכדי לקבל ממנו איזה טובת הנאה בעתיד הרי זה מותר. וממילא אם כוונתו במשלוח מכתב התודה להמריץ את העובד הנכרי לשרתו ביתר אימון וכדומה, הרי זה מותר. ולכן אף אם עושים כן לשאר ישראל מותר, ולכן כל מי שמשבח נכרי בפני מעסיקיו, הרי הוא גורם שיתאמץ ביתר שאת לעבוד בנאמנות ובמסירות יתר אצל יהודים אחרים, ולכן מותר לכתחילה לשלוח מכתב תודה להנהלת החברה, וכן הורה מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *