For donations Click Here

Temporary Tattoo

Question:

A company named Ephemeral developed temporary tattoos that fade within 9-15 months. Is this permissible for a single and/or married woman? As a note, it would be in a concealed location on the body and emotionally meaningful.
Here is the link to the company’s website which contains information about their ink and tattoo process. https://ephemeral.tattoo

 

Answer:

Hello,

Although it will emotionally meaningful to you, your neshoma will thank you if you don’t do it. According to almost all poskim, temporary makeup is not permitted, because it is similar or consider like a real tattoo. See sources.

Sources:

  1. אבן ישראל (תחומין חי”ח עמ’ קי”ד, והיה העולם חו”מ סוף סי’ ט”ו, בשבילי המנהג עמ’ שכ”ט).
  2. הגריש”א זצ”ל (תחומין חי”ח עמ’ קי”ד, והיה העולם חו”מ סוף סי’ ט”ו, פתחי דעת פרק כ”ח הע’ י”ט) – “לפרסם חומר האיסור”.
  3. שרגא המאיר (ח”ח סי’ מ”ד, סי’ מ”ה, ושב ורפא ח”א סי’ מ”ה, אורייתא חי”ח עמ’ קע”א) – “עכ”פ איסור דרבנן”.
  4. להורות נתן (ח”י סי’ ס”ד) – “ולדינא בנדון שאלתנו ליכא שום מקום היתר בזה”.
  5. עי’ שבט הלוי (ח”י סי’ קל”ז) – “מסקנתו נכונה דעלינו להחמיר בצורת יפוי קעקע שעושים נשים למעלה מעיניהם אב”א מטעם סרך איסור כתובת קעקע עצמו, ואב”א כי מעשה שחץ הוא, וידוע מה דאיתא במ”ר כי דברים כאלה היו גורמי חורבן ביהמ”ק”.
  6. רבבות אפרים (ושב ורפא ח”א סי’ מ”ה, תחומין חי”ח עמ’ קי”ד, והיה העולם חו”מ סוף סי’ ט”ו) – “שלנוי לא מוצא מקום להתיר”.
  7. חוט שני (שבת ח”ג עמ’ רמ”א אות ד’) – “שיש בזה חשש לאיסור כתובת קעקע”.
  8. ושב ורפא (ח”א סי’ מ”ה, ח”ב עמ’ ק”כ).
  9. מנחת פרי (ח”ב סי’ ס”ה) – “לכמה פוסקים הוא איסור מהתורה, ועכ”פ איסור מדרבנן ודאי שיש בזה לכל הפוסקים”.
  10. מגילת ספר (יו”ד סי’ ט”ז) – “שודאי אסור לעשות כן אף שאינו כתיבה של אותיות וגם אינו עשוי לקיום לעולם, דעכ”פ יש בזה איסור מדרבנן, ולכמה ראשונים יש בכך גם איסור דאורייתא, אף שאין זה בצורת אותיות וגם נמחק לאחר זמן רב, ועל כן יש להזהר ולהזהיר על כך”.
  11. התורה והמצוה (ח”א סוף סי’ ס”א) – “כיום יש שהמציאו ע”י תחבולות שמזריקים דיו תחת העיניים לשם איפור קבוע, ויש על זה חששות רבים של כתובת קעקע, ועכ”פ יתכן שלכו”ע אסור מדרבנן, ויש ליזהר בזה”.
  12. ווי העמודים וחשוקיהם (גליון מ”ד סי’ י”ד) – “יש על כל פנים איסור דרבנן”.
  13. הגר”י רובין שליט”א – אסור, ספק דאורייתא או דרבנן.
  14. מנחת אשר (באתר, עי’ ח”ב סי’ נ”ו [לשונו מובא לקמן, קצת שונה]) – “סוף דבר אף דאפשר שיש להקל משום ספק ספיקא, ספק אם יש איסור בכתיבה שאינה קיימת לעולם, ספק אם יש איסור בצבע שאין בו לא אותיות ולא צורה, מלבד מה שיש להסתפק אם יש איסור כשאינו משרט בבשר אלא מחדיר את הצבע מתחת לעור ע”י מחט ובפרט כשצבעו מוכיח עליו שאינו עושה לשם חוקות הגויים, לא מצאתי בזה היתר ברור דלכאורה לא יצאנו מחשש איסור דרבנן. ונראה דיש להחמיר בזה דספיקא דאורייתא לחומרא ואין בזה היתר ברור, ‘הוי בורח מן העבירה’ אמרו חכמים”.
  15. הגר”י רייזמן שליט”א (קלטת מלכים ב’ מספר קל”ו).
  16. לב אהרן (ח”ב סי’ ח’) – “לפענ”ד האיפור הקבוע הוא איסור תורה גמור. ואיני מבין אפילו דברי האומרים שהוא אסור כדין ספיקא דאורייתא. כי לפי משנ”ת הוא איסור תורה ודאי. – וצדדי ההיתר שראיתי כותבים בענין, במחילת כבודם, לאור משנ”ת תמיהני אם אינם דומים לצדדי היתר לאכול בחנות של נבילות וטריפות על סמך שחלק מן הנמכר אינו טריפה ודאית. – וכן העיתונים המפרסמים ‘איפור קבוע’ כמפרסמים חנויות לממכר נבילות וטריפות לישראל ורובץ עליהם גם עון חילול ה’ ר”ל”.
  17. אבני דרך (ח”ב סי’ ז’, חי”ב סי’ קס”ג) – “העולה לדינא, דאין לעשות איפור הנשאר לזמן ארוך, ויש בכך משום איסור כתיבת קעקוע אף שאינו מתכוון לעבודה-זרה אלא לנוי”.
  18. תשובות ישראל (ח”ד סי’ פ’, ח”ה סי’ קי”ג אות ה’) – “ונראה להלכה דאיפור קבוע הוא בחשש איסור דאו’ של כתובת קעקע, ועכ”פ אסור מדרבנן”.
  19. היכל הוראה (ח”ה הוראה ע”ו) – “ולכן באיפור קבוע שכולם יודעים שהוא עשוי לזמן מרובה ודאי דיש לאסור”.
  20. הרימו מכשול (פרק כ”א סעי’ ס”ב) – “העושה לאשה איפור קבוע, שניהם עוברים באיסור כתובת קעקע, וממיל א שניהם עוברים גם משום לפנ”ע”.

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *