For donations Click Here

Shnayim mikrah

Question:

Does one fulfill their obligation of shnayim mikrah if they unintentionally read the parsha not in order? Example, They realized that they missed reading the 4th Aliyah and they read it after they completed the full parsha

 

Answer:

Hello,

Essentially, we should say the parsha in order, the question though is in retrospect, if someone skipped out on a part of the parsha, does he have to go back and continue from there or not? There is controversy about this, therefore preferably you should read from the 4th aliya until the end of the parsha. If it is difficult for you, there are a number of poskim who say that you can just read what you skipped. See sources.

As a side point, someone who missed a whole parsha, i.e. someone missed parsha Shemos, and now during parsha Beshalach he wants to make it up, he does not have to read it in order of the parshois, and he can read just the parsha that he missed.

Best wishes

Sources:

  • א) אליה רבה סימן רפה כתב בסדר היום [סדר ערב שבת ד”ה ואחר שאכל] “אם אין בידו חומש עם תרגום יקרא שנים מקרא וכשיגיע לישוב יקרא התרגום, ולא יקרא פסוק מאוחר קודם המוקדם אלא כסדר”, וככ במשנה ברורה סימן רפה ס”ק ו “לא יקרא פסוק המאוחר קודם המוקדם אלא יקרא כסדר”, וכן בכה”ח (ס”ק ט”ו) – “ולא יקרא פסוק מאוחר קודם המוקדם אלא כסדר. א”ר סוף או’ א’ וא”כ אם טעה ודילג פסוק אחר וקרא איזה פסוקים ואח”כ נזכר צריך לחזור ולקרות פסוק המדולג וגם מה שקרא אחריו כדי שיהיו כסדר”, וכן דרך שיחה ח”א ריש עמ’ ג’ “שאלה: נוהג לומר כל יום פרשה שלו, ויום אחד שכח ודילג, ולבסוף נזכר, אם יעשה ממקום שפסק כדי שלא יהיה למפרע או שמא הוי כדיעבד. תשובה: צריך לחזור שלא יהיה למפרע, ולענין אם יחזור גם על רש”י – זה אפשר להקל שלא יחזור”.
  • ב) אמנם מצד שני ע’ קצות השלחן (סי’ ע”ב ס”ק ה’) – “וכ’ בסדה”י שיקרא על הסדר ולא יקדים פסוק המאוחר, והביאו בא”ר, ומסתבר דהיינו לכתחילה אבל בדיעבד אם הקדים פסוק או פרשה מאוחרת יצא, דהחיוב להשלים פרשיותיו עם הצבור, לא יהי’ חמיר יותר מהצבור עצמו שאם דילג הש”צ תיבה אחת בקה”ת מוציאין ס”ת וקורין ג’ פסוקים וא”צ להתחיל ממקום שדלג ולהשלים הסדר כמבואר בסי’ רפ”ב כ’ והה”נ בקריאת שמו”ת שיוצא באופן זה”. קובץ הלכות (שבת ח”א פרק י”ט אות י”ז) – “אם קרא שנים מקרא ואחד תרגום שלא על הסדר, יצא ידי חובתו”. וע”ש בהערות של הרה”ג ר’ פארכהיימר שליט”א שכן הוא דעת ר’ משה פיינשטיין זצ”ל. ( ואגב ע’ קובץ קול התורה חנ”ד עמ’ כ”ד אות א’ שהובא משמו ושם המעשה היה בא’ שדלג כל הפרשה, וכנראה שלא חלקו כזה בין פרשה שלמה לכמה פסוקים).  וכן ע’ נשמת שבת (סי’ רפ”ה אות ש”ל), וכן ע’ פסקי תשובות (דפו”ח הע’ כ”ח) – “בכה”ח סקט”ו אם טעה ודילג, יחזור להיכן שדילג, ויקרא שוב משם ואילך על הסדר. אמנם אין זה אלא מן המהדרין ולפנים משורת הדין, כי מדינא אם הקדים פסוק או פרשה מאוחרת יצא ידי חובתו (קצוה”ש סי’ ע”ד הערה ה’, וע”ע רץ כצבי ח”א סי’ י”ד אות ה’), וכן אם דילג פרשה או פסוק ישלימנו אח”כ, וא”צ לקרוא שוב משם ואילך, ועיין להלן אות ח’ והערה 81 שמ”מ ראוי שכשמשלים יקרא ענין שלם ולא רק פסוק זה שדילג”.
  • ג) וע’ ג”כ (הלכה ברורה פרק י”ב הע’ כ”ד) מש”כ בשם הגר”י בעלסקי זצ”ל “שהקפדה הוא דוקא לקרות פסוקים שלא כסדרם אבל לקרות כל הפרשה (פירוש עד פ’ או ס’) באופן שנים מקרא קודם פרשה אחרת אין מצינו שיש קפידה בזה, וזה דבר ששכיח בפרשת בשלח שכמה אנשים אומרים פרשת המן באופן שנים מקרא באמצע השבוע ורק בסוף השבוע קוראים שאר הסדרא”. וכן ע’ מהרש”ם ח”א סי’ רי”ג במי ששכח להעביר שמו”ת משבוע שעברה והוא עומד עכשיו להשלים ולקרות ב’ הסדרות איזה סדרה יקדים עכשיו אי עריף לקרוא על הסדר או מקדמינן של חובת שעתא ומסקנתו שיקדים של פרשת השבוע.

ועשו”ת מהרש”ם ח”א סי’ רי”ג במי ששכח להעביר שמו”ת משבוע שעברה והוא עומד עכשיו להשלים ולקרות ב’ הסדרות איזה סדרה יקדים עכשיו אי עריף לקרוא על הסדר או מקדמינן של חובת שעתא ומסקנתו שיקדים של פרשת השבוע אבל בס’ כפת”ח סק”ה ובס’

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *