For donations Click Here

Havdalah during the 9 days

Question:

Hi.

What does one use for havdallah during the 9 days since we can’t use grape juice/wine?

 

Answer:

Hello,

The Sefardi minhag is that the person making havdalah drinks the wine.

According to the Ashkenazi minhag either one can use beer[1], which is considered chamar medina, or if one has a boy[2] between the ages 6-8 and some say even older, (which is old enough for chinuch but not old enough to understand the churban habayis), then that child should drink the wine or grape juice. If one doesn’t have such a child available, (and according to several poskim even if there is a child available) he may[3] drink the grape juice or wine himself.

Best wishes

Sources:

[1] ערה”ש (סעי’ כ”ו, עי’ סי’ תקנ”ו סעי’ ב’) – “אך בהבדלה יש נוהגין לשתות ואנחנו אין שותים ועושים הבדלה על השכר”. אור לציון (ח”ג פרק כ”ו סעי’ ח’) – “ובני אשכנז נהגו ליתן כוס של הבדלה לקטן או להבדיל על השכר”.

[2] רמ”א (סעי’ י’) – “ונוהגין להחמיר שלא לשתות יין בברכת המזון ולא בהבדלה, אלא נותנים לתינוק. מ”ב (ס”ק ע’) – “אלא נותנים לתינוק. שהגיע לחינוך וישתה רוב הכוס ודוקא אם לא הגיע עדיין להתאבל על ירושלים”.

[3] מחבר (ס’ תקנ”א סעי’ י’) – “ומותר לשתות יין הבדלה וברכת המזון. שבט הלוי (מבית לוי חי”ג עמ’ ל”ג אות ה’, בין המצרים תשנ”ט עמ’ י”ט אות ה’, אב תשפ”א עמ’ א’, עמ’ ט”ו אות ו’) – “בהבדלה נותנים לקטן שהגיע לחינוך וישתה רוב כוס. וכשאין קטן מותר לשתות בעצמו יין ההבדלה”. קובץ הלכות (בין המצרים פרק ט’ סעי’ י”ח) – “אין [צריך] לתת היין של הבדלה לתינוק, ונראה דעדיף לשתות בעצמו כדעת המחבר”. אג”מ (מסורת משה ח”ב או”ח אות רס”ה) – “ושאלתי רבינו מהו השיעור לזה, שהגיע לחינוך אך לא להתאבל, והשיב שקשה לידע, דהלא קטנים בעצם אינם מחויבים בחינוך של דברי אכילה ושתיה. [כשיטת רבינו] ואולי זה עד כגון עשר, לא יודע, אבל לדינא כל זה לא נוגע, דאין צריך ליתנו דוקא לתינוק, יכול המבדיל לשתות בעצמו, ואין צריך לחוש גם שמוזכר זה ברמ”א”. הגרשז”א זצ”ל (שלמי מועד עמ’ תפ”ו, ועלהו לא יבול ח”א עמ’ קצ”ו, ירושלים במועדיה בין המצרים עמ’ רי”ג אות קס”ז) – “ומחמת הספיקות בהגדרת ‘תינוק שהגיע לחינוך’ נהג רבינו לשתו בעצמו”.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *