For donations Click Here

Bishul akum on potato kugel

Question:

Is potato kugel considered oleh al shulchan melachim?

 

Answer:

Hello,

It seems that it is. First of all, according to some poskim, foods that are served at a smorgasbord would be considered oleh al shulchan melachim, and potato kugel is often served at a smorgasbord, (R’Y.Belski zt”l) or at a chasuna (R’ M. Heineman shlit”a)  and at the bar at the end of a chasuna. It is definitely a food that a person would serve hi guest, and it is served at simchos, such as bar mitzvas. Additionally, there is controversy among the poskim, regarding potato chips, if they are included in bishul akum. Some poskim say that since potatoes, when served as hash browns, etc., are served at a state dinner, and fancy meals, therefore even if they are prepared in other ways they are also included in bishul akum. Potato chips and French fries, might not be considered prominent because they are a fast food, and eaten as a snack. Potato kugel on the other hand is served as a part of a main course.

Best wishes

Sources:

שבט הקהתי (ח”ו סי’ רע”ד אות ד’) – “ולגבי הגדר מה נקרא עולה על שולחן מלכים, נראה דאין לקבוע הגדר על פי המאכלים שמחלקים במלון, משום דבמלון מחלקים גם כן מאכלים שאינם חשובים כל כך, דכל מה שאדם אוכל בביתו מחלקים במלון כדי שירגיש בהסעודות והארוחות שאוכל כאילו הוא בבית. אבל יש לקבוע הגדר של עולה על שולחן מלכים כגון מה שמחלקים במסעדה למי שנכנס לאכול שם ארוחה, או מה שמחלקים בסעודות ברית או שאר סעודות מצוה שמזמנים אנשים חשובים, מה שמחלקים שם זה קובע מה נקרא עולה על שולחן מלכים [וכן מצאתי באחרונים]”.

מנחת אשר (דברים סי’ ה’ אות ח’ ד”ה וראיתי, שלחן מלכים ח”ב עמ’ א’קס”ד) – “ולענ”ד אין זה תלוי כלל אם דרך המלך לאכול מאכל מסויים דבאמת פשוט דאין בין אכילת מלכים לאכילת הדיוטות ומה שזה אוכל זה אוכל דאין אכילתן צלויה אלא בתאותם, אלא שבסעודת מלכים יש שוני בין מלך להדיוט ודו”ק בזה. ונראה עוד דאף שאמרו חז”ל שלחן מלכים, אין הכונה אלא לסעודה חשובה ולא למלכים ממש דזיל בתר טעמא, וכי חששו רק שמא ישא בת מלך וכי בת הדיוט גוי מותרת, אלא ע”כ דכל שמזמינים עליו והוא חשוב להזמין אורחים חששו בו משום בישו”נ, ועיין בכף החיים ס”ק ב’ שכבר כתב כן אלא שראיתי שקמו עליו עוררין ולענ”ד הדברים פשוטים וברורים”. אוצר הל’ בישולי עכו”ם פרק ד’ הע’ על סעי’ ב’  “שוב שאלתי את הגה”ר ראובן פיינשטיין שליט”א מדוע החמיר אביו בעל האגרות משה בחטיף צ’יפס (יו”ד ח”ד סי’ מח), והשיב מכיון שמגישים אותם לפני החופה כנ”ל יש להתייחס להמאכלים של ‘שמורגסבורג’ כמנה ראשונה של סעודת החתונה. אלא שלפי”ז צ”ע שכמעט לא נשאר שום מאכל שאינו בכלל גזירת בישולי עכו”ם”.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *