For donations Click Here

Ants on shabbos

Question:

If I have large ants in my house and they cause me great distress. Could I collect them in a cup or even trap them in a cup and remove them from the house on shabbos?

Answer:

Hello,

The ants that are causing you great distress would be considered a graf shel rei, and may be collected in order to remove them from the house.

Best wishes

Sources:

שבת (דף קכא:) – “כופין קערה … ועל צואה של קטן … וותיפוק ליה דהוי גרף של רעי. וכי תימא: גרף של רעי אגב מנא אין, איהו גופיה לא, והא ההוא עכבר דאישתכח באיספרמקי דרב אשי, ואמר להו: נקוטו בצוציתיה ואפקוה. באשפה. אג”מ (טלטולי שבת אות ל”ח, עי’ פרק כ”א גבי הע’ מ”ז) – “דלא בעינן שיהיה מאוס ממש, אלא אפי’ אי לא מקפיד על הדבר כ”כ רק אשתו מקפדת על זה מחמת אורחים לבקרו וכדו’ בכה”ג מותר לטלטלו”. וע’ שמירת שבת כהלכתה פרק כה אות ח ” עכבר מת וכדו’ שנמצא בשבת או ביום טוב במקום שבו הוא מפריע את האדם, מותר לפנותו לאשפה, אף – על – פי שהוא מוקצה, וכמבואר לעיל פרק כב סעיף מו.  וכן ע’ מנחת איש (פרק ל”ג סעי’ תק”ד, הע’ תשי”ז) – “כן נראה פשוט שאין הבדל בין שרץ חי ומת והכל לפי הענין שבמקום שהוא מאוס הרי זה מותר בטלטול משום כבוד הבריות”.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *