For donations Click Here

Shoes without shoelaces

Question:

Shalom Rabbi, I saw that in the Shulchan Arukh we should put on the left shoe first, then the right, tie the left shoe and lastly the right shoe, a doubt came to me, and when the shoe doesn’t have shoelaces, the shoe has a zipper or Velcro, how should we proceed?

Answer:

Thank you for your question.

If the shoe has a Velcro or a zipper they are in the place of the laces, and they would be fastened, left before right.

Best wishes

Sources:

 שו”ת משנה הלכות חלק יג סימן ג

“ובדבר שמספקא ליה במה שאמרו ז”ל שבת ס”א מחלוקת ר’ יוחנן וברייתא בנעילת הסנדל ואמר רב נחמן בר יצחק ירא שמים יוצא ידי שתיהן ומנו מר בריה דרבנא היכי עביד סיים דימיניה ולא קטר וסיים דשמאליה וקטר והדר קטר דימיניה והובא בש”ע א”ח סי’ ב’ ס”ד ומספקא ליה לכ”ת היום שישנם כהיום נעליים שנסגרות ע”י ריטש ראטש (זיפפער בלע”ז) האם גם באלו יש לנהוג בקשירה או דילמא הני דמי לנעלים שאין להם חוטי קשירה המבואר ברמ”א שם.

ולפענ”ד נראה לכאורה דתלוי במחלוקת רש”י ותוס’ שם דרש”י פי’ שם בהא דמר בריה דרבנא וסיים דשמאליה וקטר. וז”ל נמצא נעילת ימין קודמת לשמאל כי מתניתא וקשירת שמאל לשם ימין כר”י והתוס’ פי’ אומר ריב”א דדוקא לענין קשירה הוא דחשיבא של שמאל טפי משום דחשיבות תפילין הוא בקשירה אבל איפכא לא ולהאי טעמא יש לנעול של ימין תחילה במנעלים שאין להם קשירה ע”כ. ולפי’ התוס’ לכאורה נראה דתלוי בקשירה דוקא כתפילין וכמ”ש משום דחשיבות תפילין הוא בקשירה א”כ בדידן שאינו קושר לכאורה הו”ל מנעלים שאין להם חוטי קשירה ונועל של ימין. אבל לרש”י שפי’ שנמצא נעילת ימין קודמת לשמאל כי מתניתא וקשירת שמאל לשל ימין כר’ יוחנן נמצא דרוצה להשוות הברייתא עם ר’ יוחנן שלא יפלגו א”כ לכאורה לענין הריטש ראטש נמי כל שלא גמר הנעילה בסנדל ובזה הוא גומר הרי הוא מקיים כתרוייהו ואין נפ”מ בקשירה דוקא ומהיות טוב ודאי כדאי לקיים שיטת רש”י וכנראה פשטא דשמעתתא כלפענ”ד”. וכן ע’ בלקט הקמח החדש ס’ ב’ סקי”ט..

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *