For donations Click Here

Ya’aleh Vi’Yavo – Taking One Step Back

Question:

This past Rosh Chodesh by Mincha, I forgot to say Ya’aleh Vi’Yavo by Retzei and only remembered after I moved one of my feet back by Oseh Shalom, but my other foot was still in place. Should I have repeated Shemona Esrei or just go back to Retze (-which is what I did)?
Thank you for this amazing website!

 

Answer:

Thank you for the compliment!

The Halacha is that after one has finished saying yehiyu l’ratzon, (the second time), he has finished Shemona Esrei and if he forgot something he will have to go back to the beginning of Shemona Esrei. Therefore, it will not matter whether one step was taken or not, Shemona Esrei would have to be repeated.

Best wishes

Sources:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ראש חודש סימן תכב סעיף א וז”ל “ערבית, שחרית ומנחה מתפלל י”ח ברכות ואומר יעלה ויבא ברצה. ואם לא אמרו בערבית, אין מחזירין אותו, (ובאיזה מקום שנזכר שאינו חוזר ע”ל סימן רצ”ד סעיף ד’ וה’), בין שר”ח יום אחד בין שהם ב’ ימים, מפני שאין מקדשין את החדש בלילה. אבל אם לא אמרו שחרית ומנחה, מחזירין אותו. ואם נזכר קודם שהתחיל מודים, אומר במקום שנזכר. ואם לא נזכר עד אחר שהתחיל מודים, אם נזכר קודם שהשלים תפלתו, חוזר לרצה. ואם לא נזכר עד שהשלים תפלתו, חוזר לראש” וכתב על זה המשנה ברורה סימן תכב ס”ק ט “נקט האי לישנא משום דהמחבר מיירי שעדיין לא אמר תחנונים רק דכיון דרגיל מסתמא יתחיל לומר גם עתה אבל אם כבר אמר תחנונים וסיים אותם ואין במחשבתו לומר עוד אפילו עדיין לא עקר רגליו כמי שעקר דמי וחוזר לראש התפלה”.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *