For donations Click Here

Cleaning oneself after using the bathroom

Question:

After using the bathroom, although the shulchan aruch write that one should use the left hand, can I use my right hand if it is easier for me?

 

Answer:

Hello,

According to some poskim, since nowadays we are wiping ourselves with tissues, that one may be lenient regarding this halacha. On the other hand, the Shulchan Aruch, Mishna Berura, and most other poskim do not differentiate, (additionally, there are other reasons for this halacha). Therefore, this is preferably what should be done.

As a side point, it is always easier to use your stronger hand, as this is the hand that you use to do everything else. Nevertheless, it is still preferred to use the proper hand.

Best wishes

Sources:

שולחן ערוך הרב אורח חיים מהדורא תניינא סימן ג סעיף ט “ומי שאינו איסטניס ומקנח באצבעותיו ממש לא יקנח ביד ימין אלא בשמאל מפני שבאצבעות ימינו קושר תפילין על שמאלו וטוב ליזהר מלקנח באצבע אמצעית מפני שכורך עליה הרצועה ואיטר שמניח תפילין על ימין וקושרן עליה בשמאל של כל אדם יקנח בימין של כל אדם וכל זה לקנח אבל לשפשף נצוצות של מי רגלים מותר גם בימין וכן להרוג כנה”: אשל אברהם (בוטשאטש) סימן ג “לא יקנח ביד ימין. פשוט שבמקנח על ידי שום דבר, אין קפידא כשמקנח בימין או באצבע אמצעי, ודוקא כשבשרו נוגעת בצואה הוא דקפדינן, והמחמיר בדרבנן מה שאינו מפורש, עליו להביא הראיה. ואולי יש בזה מדת חסידות, שלא נתפרש מכל מקום להדיא להיתר, רק שמשמע כן ממילא”. וכן כ’ בפסקי תשובות ס’ ג’ אות ו’. מצד שני ע’ בהגהות לחם הפנים על הקיצור שו”ע סי’ ד’, הובא בכה”ח סי’ ס”ק כ”ב שתמה בעל הקשו”ע על הגר”ז מנא ליה הא. וע’ בס’ דעת נוטה ח”א אות רמ”ד כ’ להחמיר ואע”פ שכן הוא דעת הגר”ז אבל המ”ב לא הביא אותו…, וע’ בלקט הקמח החדש ס’ג’ ג’ סע’ י’, שהביא כמה טעמים להל’ זה ולא הביא הגר”ז שמתיר, וע’ גם בערה”ש סימן ג סעיף ז שכ’ טעם אחרת להל’ זו, וז”ל “כבר נתבאר שאין מקנחין ביד ימין אלא בשמאל משום דבימין אוכל וכותב ומראה בה טעמי תורה וקושר בה תפילין והיא קרובה לפה שבהימין מושיטים להפה כל מאכל וכל משקה ועל כולם התורה ניתנה בימינו של הקדוש ברוך הוא שנאמר [דברים לג, ב] מימינו אש דת למו לפיכך אין כבודה שתקנח [ברכות ס”ב.]”

Sources:

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *