For donations Click Here

Netilat yadayim

Question:

  1. Can I do netilat yadayim in the morning without a cup if I don’t have one?
  2. What about when washing before eating bread?

Answer:

  1. For washing in the morning although it is preferred to use a cup[1], however if the water was poured[2] over the person’s hands, even if it wasn’t from a cup, it is fine.
  2. When washing for bread, it must[3] be done with a cup, as it’s halachos are learned from the kohanim washing their hands in the Bais Hamikdash, and a cup or other vessel was required.

Best wishes

Sources:

[1] שולחן ערוך אורח חיים הלכות הנהגת אדם בבוקר סימן ד סעיף ז “טוב להקפיד בנטילת ידים שחרית בכל הדברים המעכבים בנטילת ידים לסעודה. הגה: מיהו אינו מעכב, לא כלי ולא כח גברא ושאר הדברים הפוסלים בנטילת הסעודה”.

[2]  ואע”פ שכ’ בסע’ י”ב “אם שכשך ידיו לתוך כלי של מים, עלתה לו נטילה לק”ש ולתפלה, אבל לא לרוח רעה שעליהן; אם שכשך ידיו בשלש מימות מחולפים, יש להסתפק אם עלתה לו להעביר רוח רעה שעליהן”, ע’ במשנה ברורה שם ס”ק כה “ויוכל לברך על נטילת ידים דאמרינן בכיור ורחצו ממנו ולא בתוכו הא בעלמא אפילו בתוכו אבל להעביר הרוח רעה בעי עירוי ג”פ דוקא ושכשוך בכלי אפילו ק’ פעמים לא חשיב אלא אחד שמיד נטמאו המים והויין כמו שופכין ומשום הכי נסתפק אח”כ במימות מחולפים דאפשר דלאו דוקא עירוי בעינן להעביר רוח רעה ואפילו רחיצה סגי או דבעינן דוקא עירוי מכלי על ידיו. וכתב הפמ”ג דלפ”ז אם תחב ידו בנהר ג”פ או בשלג המונח על הארץ בשלשה מקומות מחולפים אפ”ה לא מהני רק לתפלה ויוכל לברך ענט”י אבל ספק אם מהני להעביר רוח רעה דאולי בעינן לזה עירוי”.  וע’ דעת נוטה ח”א עמ’ קמ”ה.

 

[3] שולחן ערוך אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן קנט סעיף א  “אין נוטלים לידים אלא בכלי; וכל הכלים כשרים, אפילו כלי גללים (פי’ כלים עשויים מרפש בקר ועפר), וכלי אבנים, וכלי אדמה; וצריך שיהא מחזיק רביעית”. וע’ במשנה ברורה שם ס”ק א “דאסמכינהו רבנן על מי חטאת או על קידוש ידים ורגלים במקדש דבעי כלי”.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *