For donations Click Here

HANDS AND BLESSINGS

Question:

WHAT IS THE REASON FOR THE MINHAG TO PLACE ONE’S HANDS UPON THE PERSON THAT ONE IS BENTCHING (AS YAAKOV AVEINU DID AND AS KOHANIM RAISE THEIR HANDS)?

 

Answer:

Hello,

The idea of placing one’s hands on the other person’s head when giving a bracha is because according to kabbalah, when there is a physical connection from the person giving the bracha, the bracha goes over better. We see this with Yackov avinu, when he gave a bracha to Efrayim and Menashe, When Moshe Rabbeinu gave “semicha to Yehoshua, and this was the way semicha went from the time of Moshe until it unfortunately stopped. See sources.

Best wishes

Sources:

רבינו בחיי בראשית (פרשת ויחי) פרק מח פסוק יג

וזהו באור: שכל את ידיו, כלומר מידיו של יוסף, כי לא הגישם לפניו כך רק מנשה לימין ישראל ואפרים לשמאלו, והיתה הברכה חלה עליהם בסמיכה זו, כאשר כתוב ביהושע: (במדבר כז, כג) “ויסמך את ידיו עליו”, כדי שיאצל רוח הקדש על הנסמך. ומזה הענין היתה הסמיכה בזמן החכמים, גם ברכת כהנים בנשיאת כפים, כי לא יתכן לכהן הנושא את כפיו שיסמוך את ידיו על כל אחד ואחד מישראל, ועל זה היה פורש כפיו למעלה כדי להאציל כח הברכה למטה ממקור הברכה העליונה, והוא “שכל את ידיו” מלשון שכל וחכמה, כי נתכון בעשר אצבעות ידיו להמשיך הברכה ממקור החכמה והשכל, וכן אמר התרגום: אחכמינון לידוהי, כענין: (תהלים קלד, ב) “שאו ידיכם קדש וברכו את ה'”, קדש היא החכמה שהיא מקור הברכה, והבן זה:

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *