For donations Click Here

Learning at night

Question:

Can i learn Chumash Rashi at night, and what about being maavir sedreh?

 

Answer:

Hello,

Although it is preferred to learn it during the daytime, it is still permitted to learn it at night.

There are a few reasons given for this. First of all it isn’t prohibited to say it at night, it is only a preference to say it instead by day, but obviously if it can’t be done by day it is also alright at night. Even for those who are on the level of doing things according to kabalah, it is only for the very pious, and not for regular people.

Additionally, there ae poskim who say that since the chumash is being learnt with Rashi, everyone would hold that it is permitted.

Best wishes

Sources:

  • א) תנחומא (כי תשא סי’ ל”ו) – “ויהי שם עם ה’ מ’ יום ומ’ לילה, מנין היה יודע משה אימתי יום, אלא כשהקב”ה היה מלמדו תורה בכתב היה יודע שהוא יום וכשהיה מלמדו על פה משנה ותלמוד היה יודע שהוא לילה, לפי שהיום ולילה שוין לפני הקדוש ברוך הוא שנאמר (דניאל ב) ונהורא עמיה שרי, וכתיב גם חשך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשכה כאורה (תהלים קלט)”. וע’ בשעה”צ (סי’ רל”ח ס”ק א’) – “כתב בבאר היטב שאין לקרוא מקרא בלילה, ובפרי מגדים משמע דיכול לקרוא מקרא. ונראה דאפילו להמחמירין לית בזה אסורא, אלא שלכתחלה יותר טוב ללמוד מקרא ביום. ונובע דבר זה ממה דאיתא במדרש שהיה הקב”ה לומד עם משה מקרא ביום ומשנה בלילה”. וע’ אבני צדק (סיגעט, יו”ד סי’ ק”ב) – “כ’ בספר יסוד ושורש העבודה שער ו’ פ”ב וז”ל ותוכל ללמוד פסוק עם פרש”י גם בלילה כי מה שהזהיר האר”י ז”ל שלא ללמוד פסוק בלילה אזהרתו על הקורא הפסוקים בלא פירוש עכ”ל. אבל מה שמוסיף מדילי’ ואומר עוד בזה”ל לכן יזהר שלא יאמר כמה תיבות בלא פירוש הלעז כי מוזהר ועומד הוא שלא יקרא פסוק בלא פירוש ומה לי פסוק שלם או לשליש ולרביע אך כאשר יפרש השיחה כל תיבה בלשון לע”ז ליכא למיחש כלל עכ”ד. הא לא שמיע לן ולא ס”ל אלא אם קורא פסוק ומפרשו בפירש”י ובלשונינו המדברת זה אל זה זה שפיר דמי וליכא למיחש כלל וא”כ כיון שלומד חומש עם פירש”י ומפרש כל פסוק בלשונינו להבינה כראוי מותר גם בלילה”. הובא בציץ אליעזר חכ”ב סי’ ז’ אות ג’, ובקובץ הלכות שבת ח”א פרק י”ט הע’ י”ז.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *