For donations Click Here

Covering mezuza

Question:

Since the mezuza in our bedroom faces inward it needs to be covered during tashmish. Is one allowed to use a pair of tzizis to cover the mezuza or is this considered a bizayon to use tzizis for another purpose?

 

Answer:

Hello,

A pair of tzitzis may be used for mundane uses as long as they are not considered a degrading use. Examples of this would be making a pair of pants out of them or using it to wipe off the mud on one’s shoes. Using it as a covering for tashmish, is not considered a degrading use, and therefore it is permitted to use them for this. A tallis gadol however should not be used for this as we may not use a tallis gadol even for ordinary uses that aren’t degrading.

As a side point, if one wraps the klaf of the mezuza with a piece of paper or plastic, with the intention that it should serve as a second cover, that will solve this issue. Therefore, if you can, you can take the mezuza out, and wrap it in a piece of paper, and you won’t have to resort to using other things.

Best wishes

 

Sources:

משנה ברורה סימן כא ס”ק יב המגונה – אבל לשאינו מגונה שרי ובעוד הציצית עליו אם רשאי להשתמש בהטלית תשמיש שאינו מגונה דעת הע”ת דשרי דדוקא בציצית אוסר המחבר בס”א ולהט”ז אסור וכן הסכים הפמ”ג וכתב דטלית של תפלה המיוחד לכך חמיר הטלית כמו הציצית אבל ט”ק פשיטא דשרי לכל תשמיש שאינו מגונה אפילו בעוד הציצית עליו דהא לבוש הדיוט הוא ורשאי לשכב בו בלילה וכבסמוך:

משנה ברורה סימן מ ס”ק ז “בכלי תוך כלי – ל”ד כלים דה”ה שני כיסויין ואם פירש טלית או שאר כיסוי על הכיס של תפילין אף על פי שהכיסוי אין מכסה רק למעלה ומן הצדדין ולא למטה אפ”ה שרי. ועיין בבה”ל. ואותן המניחין כיס התפילין והטלית לתוך כיס אחד גדול הרי גם הכיס הגדול נקרא כליין המיוחד להן וצריך עוד כסוי על גבן אם לא שמכסה בטלית על התפילין בתוך הכיס דאז שרי דהטלית אינו כליין וה”ה אם כיס התפילין מחובר למעלה על הכיס הגדול הרי צד הב’ של כיס הגדול אין נקרא כליין ומועיל להן אם הפכן. ועיין בביאור הלכה מה שכתבתי בשם הא”ר. כתב המ”א דה”ה במזוזה הקבועה לפנים בחדר צריך כלי בתוך כלי דהיינו שיכסה אותה בב’ כסויין ואחד מהם יהיה עכ”פ אינו מיוחד לה וכדלקמן ואם על המזוזה יש כסוי זכוכית אף שהמזוזה נראית מתוכה אפ”ה נחשבת כסוי אחד ודי בפריסת סודר על המזוזה דהא עתה לא מיתחזיא וכ”כ הדה”ח. אבל לכו”ע לא מהני אם יכסנה עוד בזכוכית מלמעלה אף על גב שמכוסה בשני כסויין דהא המזוזה נראית מתוכן. כתב בחכמת אדם נ”ל דבין במזוזה או שאר ספרים אם עשה מתחלה ב’ כלים שיחשב אחד לכלי בתוך כלי כגון שכרך המזוזה בנייר ואח”כ הניחה בתיק שלה מותר כיון שבתחלה כיון לכך”.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *